SPURENSICHERUNG. Die Geschichte(n) hinter den Werken

Akademie der Künste

29 October 2022 to 22 January 2023

Provenance Research

SPURENSICHERUNG. Die Geschichte(n) hinter den Werken

Akademie der Künste

29 October 2022 to 22 January 2023

What impact did the National Socialist dictatorship, the Second World War and the division of Germany have on the history of ownership of artworks, books and cultural assets? The exhibition provides insights into the detective work and methods of provenance research, identifies Nazi-looted art that is now part of the Akademie’s holdings.

Other aspects are the search and reacquisition of artworks from the collection of the Prussian Akademie der Künste that were lost during the Second World War and the critical reappraisal of the efforts of the GDR state apparatus to take possession of valuable art objects.

The starting points of the exhibition are new findings about the manuscripts by Walter Benjamin, remnants of the library of Alfred Kerr confiscated by the Gestapo, lost oil sketches by Carl Blechen and Otto Nagel’s art collection. The exhibition is accompanied by an events programme with panel discussions, various educational offers, as well as a publication with in-depth essays and object biographies of the exhibited artworks.

SPURENSICHERUNG. Die Geschichte(n) hinter den Werken
29.10.2022 – 22.01.2023
Opening: 28.10.22, 7 pm
Press conference: 27.10.22, 11 am
Akademie der Künste, Pariser Platz 4, 10117 Berlin

www.adk.de/spurensicherung/en

Press material

Press accreditation

Accreditation

Press photos

  • Werkkartei von Otto Dix mit Sicht auf die Karte „Zerstörter Schützengraben", 1918, Akademie der Künste, Berlin, Otto-Dix-Archiv © Akademie der Künste, Berlin
    Foto: Oliver Ziebe
  • Reste der Nachlass-Bibliothek von Alfred Kerr in der Akademie der Künste, Berlin
    © Akademie der Künste, Berlin
    Foto: Oliver Ziebe
  • Max Kaus, Havelziehbrücke in der Mark, 1931, Öl auf Leinwand, Akademie der Künste, Berlin, Kunstsammlung, KS-Gemälde
    MA 1
    © Akademie der Künste, Berlin
    Foto: Oliver Ziebe
  • Fritz Erler, Schwarzer Pierrot, 1908, Öl auf Leinwand, Akademie der Künste, Berlin, Kunstsammlung, KS-Gemälde MA 221
    © Akademie der Künste, Berlin
    Foto: Oliver Ziebe
  • Carl Blechen, Mühlental bei Amalfi, 1829, Ölskizze, Akademie der Künste, Berlin, Kunstsammlung, KS-Blechen 479 © Akademie der Künste, Berlin
    Foto: Oliver Ziebe
  • Carl Blechen, Mühlental bei Amalfi [Rückseite mit Provenienzvermerken], 1829, Ölskizze, Akademie der Künste, Berlin, Kunstsammlung, KS-Blechen 479
    © Akademie der Künste, Berlin
    Foto: Oliver Ziebe